خرید جلبک سوشی و نکات آن

جلبک سوشی

در زبان ژاپنی (海苔 Nori) به مجموع جلبک‌ های دریایی خوراکی مانند انواع جلبک قرمز ، جلبک سبز و سیانوباکتریا (جلبک های سبزوآبی) و فراورده‌های آنها گفته می‌شود. نوری سوشی یکی از شناخته شده ترین و محبوبترین جلبک های دریایی خوراکی در دنیاست. تقریباً یک سوم وزن این جلبک از پروتئین، یک سوم از فیبر غذایی و بقیۀ آن از مقادیر زیادی ید، ویتامینهای A، B، C، K و آهن تشکیل شده است.


نوری بیشتر خشک است و شکل ظاهری آن به کاغذ شباهت دارد. نوع غیر خشک و مرطوب آن نامانوری نامیده می‌شود.
این نوع جلبک از نظر داشتن پروتئین و ویتامین بسیار غنی است و جلبک نوری در ژاپن بسیار محبوب است و از آن در تهیۀ غذایی به نام "سوشی" استفاده می شود که به لطف رستوران های آسیایی در سرتاسر دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بیشتر مردم دنیا این غذا را به خوبی می شناسند.

نوری، به صورت برگه های نازک تهیه و به بازار عرضه میشود. هر بسته معمولاً شامل ده برگ نازک نوری است. این برگه های نازک را می توان مانند کاغذ تا کرد و برید. برای بریدن می توان از قیچی آشپزخانه هم استفاده کرد.
از آنجایی که به رطوبت حساس است معمولاً به همراه یک بستهٔ کوچک حاوی مواد مخصوص خشک‌کننده بسته‌بندی می‌شود. نمونه‌ای از غذاهایی که در آنها نوری بکار می‌رود، عبارتند از: سوشی، اونیگیری، سنبی، رامن، فوری‌کاکه، اوکونومی‌ یاکی

شکل های مختلف نوری:

  • سوشی
  • خرد شده : یک قاشق مرباخوری نوری خرد شده را در سبزی پلو یا روی سالاد خود بریزید.
  • به عنوان ته دیگ: یک برگ را به عنوان ته دیگ در سبزی پلو استفاده کنید. بهتر است برگ نوری با آب مخلوط نشود چون با ذائقۀ ما جور در نمی آید. بهتر است اول برنج را بپزید. پس از آنکه آب برنج تمام شد، یک برگ نوری را در کف قابلمه قرار دهید و برنج را روی آن بریزید و بگذارید برنج دم بکشد.



نظرات